Lokalhistorie i børnehøjde i Løgstrup
Fredag den 22. marts var der premiere på børneudgaven af nye lokalhistoriske QR-ruter i Løgstrup. I udgaven for børn, fortæller elever fra Løgstrup skole ved hjælp af animationsfilm og børnenes egne ord om byen, som den var engang.
”Det har været megasjovt at lave noget om de huse og steder, som vi kan se, når vi går rundt i Løgstrup. Vi vidste ikke, at der i nogle af dem har været en butik eller et værksted engang for længe siden, men nu har vi været med til at lave små film, hvor vi selv fortæller historier om stederne”
Sådan lød det fra de tre skoleelever, Nanna Skov Højbjerg, Isabella Baagøe Dalsgård og Line Haarup Skov fra Løgstrup skoles 5.a og b, da de forleden var med til at præsentere den første af i alt 3 børneudgaver om lokalhistorien i Løgstrup. Det skete ved en lille sammenkomst, hvor alle elever fra Løgstrup skoles mellemtrin mødtes ved madpakkehuset ved Sognegården. Her var der tale af skoleleder Karsten Kloster og snoreklip, før alle elever kunne drage ud på de spritnye børneruter.
Sidste år i september var der indvielse af en lokalhistorisk rute for voksne og ligesom voksenruten er også børneudgaven rent praktisk baseret på, at man med sin mobiltelefon scanner de QR-koder, som er at finde på udvalgte steder langs ruten gennem Borgergade og Hovedgaden.
Hen over vinteren har børnene fra årgangens to 5. klasser lært om deres fælles lokalhistorie og hvordan man kan fortælle den gennem animationsfilm. Det er sket i et samarbejde mellem Løgstrup skole og The Animation Workshop i Viborg.
”Det har været et godt projekt. Både fordi vi alle har lært mere om, hvordan man laver en animationsfilm men også fordi vi har hørt om lokalhistorien gennem nogle af byens ældre borgere, som personligt har fortalt om steder og mennesker her i byen. Fremover kan det sagtens tænkes, at vi gerne vil inddrage nogle af dem noget mere ved at invitere dem til at besøge skolen og fortælle om f.eks. modstandsbevægelsen og anden lokalhistorie. Det kan de gøre meget bedre end os, fortæller lærerne Thomas Carlsen og Karsten Trier Sørensen, der sammen med fagfolk fra animationsskolen har været med omkring projektet.
”Håbet med de lokalhistoriske QR-ruter er at få flere generationer ud på en gåtur, hvor børn og voksne kan opleve byen og lokalhistorien sammen men formidlet og oplevet forskelligt. Måske kan det også føre til en snak om deres fælles lokalhistorie”, fortæller Karina Riis Frederiksen, formand for Løgstrup Borgerforening.
Turen rundt til byens QR-koder for børn endte, hvor den begyndte, nemlig ved Sognegården. Her var det Lokalhistorisk Forening for Løgstrup og Omegn, der sammen med Løgstrup Borgerforening, stod for at traktere børnene med saftevand og kage. Børnene i 5. klasse har som tak for indsatsen også fået en T-shirt med musen ”Løgis”, som er fortæller og vartegn for børnedelen.
De lokalhistoriske QR-ruter er blevet til i et samarbejde mellem Løgstrup Borgerforening, The Animation Workshop i Viborg, Løgstrup skole samt Lokalhistorisk Forening for Løgstrup og Omegn. Sidstnævnte har blandt andet udvalgt de lokalhistoriske steder langs ruterne.
Projektet strækker sig over et treårigt forløb og vil på sigt udmønte sig i 3 forskellig lokalhistoriske ruter gennem byen. Hver gang vil det ske i form af fortællinger for både voksne og børn.
Initiativet med de lokalhistoriske QR-ruter er støttet af midler fra Nordea Fonden, Fonden for Sparekassen Skals, Landdistriktsudvalget i Viborg Kommune og Villum Fonden.
Et eksempel på på børnenes fortolkning af Post 12, Hovedgaden 73, Vognmand Jacobsen: